Începând cu 1 iulie 2020, companiile vor începe mult-așteptatul proces de conectare a caselor de marcat cu jurnal electronic la sistemul național de monitorizare al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), conform ordinului ANAF 2.668/2020.
Astfel, Fiscul a stabilit ca până la 31 ianuarie 2021 să fie conectate toate casele de marcat folosite de companii. Potrivit legislației actuale, cine va rata cele două mari termene de conectare a aparatelor de marcat va risca amenzi de până la 10.000 de lei.
1.Procedură contribuabili cu acces la internet
Conectarea caselor de marcat se realizează pe categorii de contribuabili, începând cu data de 1 iulie 2020, cu respectarea următoarelor termene:
- până la data de 30 septembrie 2020, operatorii economici încadraţi în categoria marilor contribuabili;
- până la data de 31 ianuarie 2021, operatorii economici din categoria contribuabililor mijlocii şi mici;
- operatorii economici care achiziţionează aparate de marcat electronice fiscale ulterior datei de 1 februarie 2021, la data instalării aparatului de marcat electronic fiscal.
Procedura concretă de conectare a caselor de marcat la sistemul ANAF implică, în esență, trecerea aparatelor din regimul de funcționare cu profil 0 la regimul de funcționare cu profil 1. Trecerea de la profilul 0 la profilul 1 implică folosirea anumitor fișiere electronice, așa cum este descrisă procedura, în mod detaliat, în prima anexă la ordin – descarcă fișierul de aici.
2.Procedură contribuabili care nu au acces la internet
În cazul caselor de marcat folosite în zone neacoperite de rețele de internet, ordinul ANAF prevede că firmele trebuie să transmită online la ANAF o declarație pe propria răspundere din care să reiasă că aparatele vor funcționa în continuare în modul offline. Termenele de respectat, pentru trimiterea declarației, vor fi
- până la data de 30 septembrie 2020, operatorii economici încadraţi în categoria marilor contribuabili;
- până la data de 31 ianuarie 2021, operatorii economici din categoria contribuabililor mijlocii şi mici;
- firmele care cumpără case de marcat începând cu 1 februarie 2021 o vor trimite în termen de două zile lucrătoare de la data instalării aparatelor.
Momentan, firmele nu pot trimite declarația, până când se publică pe site-ul Fiscului versiunea sa electronică.