Începând cu 1 septembrie 2025, plafonul de scutire de TVA va crește de la 300.000 lei la 395.000 lei, iar regimul de scutire de TVA se deschide pentru mai multe firme, conform ordonanței OG 22/2025 , oficializată recent de Guvern.
Contribuabilii care depășesc acest plafon trebuie să solicite un cod de TVA cel târziu la data depășirii și aplică regimul de taxare chiar din ziua depășirii plafonului.
Până acum solicitarea se făcea în zece zile de la data atingerii sau depășirii plafonului, aceasta fiind considerată prima zi a lunii calendaristice următoare celei în care plafonul a fost atins ori depășit, iar regimul de scutire se aplica până la data înregistrării în scopuri de TVA.
Iată care sunt noutățile si regulile prevăzute de OG 22/2025:
1. Situația depășirii plafonului vechi în august 2025:
- cei care au depășit în august 2025 plafonulde scutire de 300.000 lei nu trebuie să solicite înregistrarea în scopuri de TVA decât la depășirea plafonului anual de scutire de 395.000 lei.
2. Situația depășirii plafonului vechi și a plafonului nou în august 2025:
- cei care au depășit în august 2025 și plafonul de 395.000 lei solicită înregistrarea în scopuri de TVA cel târziu la data de 10 septembrie 2025 și aplică regimul normal de taxare începând cu această dată (înregistrarea în scopuri de TVA se consideră valabilă începând cu data de 10 septembrie);
3. Situația celor înființați înainte de 2025 și care au obținut cod de TVA până la 1 septembrie 2025:
- Persoanele impozabile înființate anterior anului 2025, care s-au înregistrat în scopuri de TVA până la data de 1 septembrie 2025, inclusiv, ca urmare a depăşirii plafonului de scutire de 300.000 lei, pot solicita, începând cu data de 1 septembrie 2025, scoaterea din evidenţa persoanelor înregistrate în scopuri de TVA conform, în vederea aplicării regimului special de scutire, dacă nu au depăşit plafonul de scutire de 300.000 lei din anul precedent, respectiv anul 2024, şi dacă până la data solicitării scoaterii din evidenţă nu au depăşit plafonul de 395.000 lei.
- Solicitarea de scoatere din evidență se poate depune în perioada 1-10 a fiecărei luni de după perioada fiscală aplicată de persoanele impozabile vizate. Anularea este valabilă de la data comunicării deciziei privind anularea înregistrării în scopuri de TVA. În acest sens, organele fiscale sunt obligate să soluționeze solicitările de scoatere din evidența persoanelor înregistrate în scopuri de TVA cel târziu până la finele lunii în care sunt depuse solicitările.
- Până la comunicarea deciziei de anulare a înregistrării în scopuri de TVA, persoanelor impozabile le revin toate drepturile și obligațiile persoanelor înregistrate în scopuri de TVA. Contribuabilii care solicită scoaterea din evidență au obligația să depună ultimul decont de TVA, indiferent de perioada fiscală aplicată, până la data de 25 a lunii următoare celei în care a fost comunicată decizia de anulare a înregistrării în scopuri de TVA. În ultimul decont depus, contribuabilii trebuie să evidențieze valoarea rezultată ca urmare a efectuării tuturor ajustărilor de taxă.
4. Situația celor înființați în 2025 și care au obținut cod de TVA până la 1 septembrie 2025
- Persoanele impozabile înființate în anul 2025, care s-au înregistrat în scopuri de TVA până la data de 1 septembrie 2025, inclusiv, ca urmare a depăşirii plafonului de scutire de 300.000 lei, pot solicita, începând cu data de 1 septembrie 2025, scoaterea din evidenţa persoanelor înregistrate în scopuri de TVA, în vederea aplicării regimului special de scutire, dacă până la data solicitării scoaterii din evidenţă nu au depăşit plafonul de 395.000 lei.
- Solicitarea de scoatere din evidență se poate depune în perioada 1-10 a fiecărei luni de după perioada fiscală aplicată de persoanele impozabile vizate. Anularea este valabilă de la data comunicării deciziei privind anularea înregistrării în scopuri de TVA. În acest sens, organele fiscale sunt obligate să soluționeze solicitările de scoatere din evidența persoanelor înregistrate în scopuri de TVA cel târziu până la finele lunii în care sunt depuse solicitările.
- Până la comunicarea deciziei de anulare a înregistrării în scopuri de TVA, persoanelor impozabile le revin toate drepturile și obligațiile persoanelor înregistrate în scopuri de TVA. Contribuabilii care solicită scoaterea din evidență au obligația să depună ultimul decont de TVA, indiferent de perioada fiscală aplicată, până la data de 25 a lunii următoare celei în care a fost comunicată decizia de anulare a înregistrării în scopuri de TVA. În ultimul decont depus, contribuabilii trebuie să evidențieze valoarea rezultată ca urmare a efectuării tuturor ajustărilor de taxă.
5. Situația depășirii plafonului vechi înainte de august 2025, dacă nu s-a cerut la timp codul de TVA:
- Potrivit noii ordonanțe, pentru persoanele impozabile care au depășit, înainte de 1 august 2025, plafonul de scutire vechi (300.000 lei), dar care n-au solicitat la termen codul de TVA, se aplică prevederile referitoare la înregistrarea în scopuri de TVA care erau în vigoare la data depășirii plafonului.